top of page

פציעות ספורט- האם ניתן למנוע?

עודכן: 22 בינו׳ 2019


בין אם אתה עוסק בספורט תחרותי או חובבני, אתה רוצה להימנע מפציעה שעלולה לגרום להעדרות ממושכת מפעילות. ספורטתרפיה הוא מקצוע המתמחה במניעת פציעות ספורט. המחקר בספורטתרפיה מגלה שספורטאים שמתאמנים בתכיפות רבה מדי, ללא מנוחה מתאימה ואלה שסבלו כבר מפציעה קודמת הם בעלי הסיכון הגבוה ביותר לפציעה. למרות שאי אפשר למנוע לחלוטין פציעות ספורט, ספורטאים יכולים להפחית ב 25% את הסיכון לפציעה. אז מה עושים? לפניך 6 דיברות למניעת פציעות ספורט:

• דאגה ושמירה על מצב גופני טוב, בהתאמה לסוג הספורט

לכל סוג ספורט יש את הדרישות היחודיות שלו, עליך לבנות את היכולות בהתאם לגילך ולמצבך הגופני. כדאי לבנות תוכנית אימונים אישית מותאמת והדרגתית הבונה את כוח השריר, הקואורדינציה ושיווי משקל הנחוצים לביצוע נכון של הספורט. מומלץ לפנות לאיש מקצוע בתחום שיבחן את היכולות בתחילת הדרך ובהתאם לכך יבנה את תוכנית האימונים. הספורטתרפיסט מתמחה בהתאמת האימון לצרכים של המתאמן ושל הספורט, בטיפול בפציעה ובהשלמת הפער שבין סיום השיקום בקליניקה לבין חזרה מלאה לספורט.

• דאג לציוד מתאים

השתמש בציוד תקין המותאם אישית אליך. נעליים, מגינים, קסדות, כפפות וציוד אחר הכרחיים להגנה מפני פציעות. אל תתאמן או תשחק ללא הציוד המגן ודאג להחליף ציוד בלוי.

• מנוחה

ספורטאים ומאמנים לא תמיד מבינים עד כמה מנוחה חשובה במניעת פציעות. קימת ספרות ענפה המראה כי ספורטאים המתאמנים ימים עוקבים רבים ללא מנוחה נפצעים יותר. לכן תוכנית אימונים מתאימה צריכה לכלול גם ימי מנוחה מספיקים על מנת לאפשר לגוף להתאושש. מנוחה ושינה מתאימה עוזרת לגוף להתחזק, מונעת פציעות שימוש יתר, עייפות או חוסר שיקול דעת. מומלץ להיוועץ בספורטתרפיסט על מנת לתכנן את ימי המנוחה בהתאם לעונה, בשלבי ההכנה לתחרות או לאירוע ספורט גדול.

• חימום לפני משחק או פעילות

ספורטאים רבים נוהגים לדלג על זמן החימום כי הם מרגישים שזה בזבוז זמן. שרירים חמים פחות מועדים לפציעות. חימום מותאם הוא הכרחי למניעת פציעות. ניתן פשוט להתחיל את הפעילות בקצב אטי יותר, או לבצע תרגילי חימום ומתיחות ספציפיים.

• הימנע ממשחק או ספורט מאומץ כשאתה עייף מאד, כאוב או חולה

אולי העצה החשובה ביותר לספורטאי הינה - למד להקשיב לגוף שלך ולהכיר את יכולותיך ומגבלותיך. ספורטאים עייפים או חולים נוטים להיפצע יותר. כמובן שזו העצה שהכי קשה ליישם. הרצון להצליח והחשש להיתפס כלא מסוגל או לא קולגיאלי לקבוצה הרבה פעמים דוחפים את הספורטאי אל קצה גבול היכולת ומעבר לה. לכן כדאי להיעזר בספורטתרפיסט שיודע לשאול את השאלות הנכונות ולעזור בהכוונה ובהחלטה.

• תזונה מתאימה

אנשים רבים המשלבים פעילות ספורטיבית מאומצת ותזונה לא מספקת סובלים מפציעות העלולות להשבית אותם לחודשים רבים- כמו במקרה של שברי מאמץ או קרעים בשרירים ובגידים. על מנת לשמור על גוף בריא, במיוחד כשהצריכה האנרגטית עולה יש לדאוג לתזונה מאוזנת ומספקת, בכל מקרה של ספק מומלץ לפנות לתזונאית שתעזור בבניית תפריט מותאם.

25 צפיות0 תגובות
bottom of page